Kjøp av forgaffel til sparkesykkel
Gjør deg klar for vår omfattende guide til kjøp av trikse sparkesykkel gafler. Vi tar for oss alle de viktigste tingene du bør tenke på før du bestemmer deg for en ny forgaffel til sparkesykkelen. Dette inkluderer kompatibilitet, hjulstørrelser, hjulforskyvning og mer.
En perfekt trimmet trikse sparkesykkel trenger den beste gafelen. Sparkesykkelgafler er ansvarlige for å holde forhjulet på sparkesykkelen din, og spesifikasjonene til forgaffelen din bestemmer størrelsen på hjulene du kan montere - både når det gjelder hjulbredde og diameter. Følg med for å få noen nyttige råd om forgaffel til sparkesykkel!
Oversikt
Grunnleggende om sparkesykkelgafler
Forgaffelen går gjennom headsettet og styrerøret på dekkene. Forhjulet er montert på forgaffelen, og på toppen av gaffelen er compressionsystemet, clampene og styret montert. Forgaffelen har stor betydning for det totale oppsettet fordi den bestemmer størrelsen på hjulene du kan montere på sparkesykkelen din.
I dag er de fleste sparkesykkel forgafler laget av ett enkelt stykke aluminium, forsterket gjennom ulike varmebehandlinger. En gang i tiden var det vanlig med sparkesykkelgafler laget av stål, men de er nå foreldet. Disse eldre gaflene falt i unåde fordi de både var mindre holdbare og tyngre.
Sparkesykkelgafler som fungerer med SCS, HIC og IHC har en innebygd stjernemutter inne i gaffelrøret. Bolten til compressionen tres inn i denne starnut'en når du installerer compression-systemet.
ICS-oppsett er annerledes, fordi i ICS er starnut plassert inne i gaffelrøret, og bolten for compression monteres gjennom undersiden av forgafelen før hjulet monteres. Hvis du er i tvil om hvilket kompresjonssystem du kjører, er det en god idé å få en oversikt ved å sjekke ut vår omfattende guide:
Vekt, hjulstørrelse, hjuloffset og compression er de viktigste faktorene du må ta hensyn til når du skal kjøpe en ny forgaffel til sparkesykkelen. I denne guiden får du detaljert informasjon om disse temaene.
Vi har alltid sparkesykkel forgafler av høy kvalitet fra de beste merkene i bransjen, og vi har mest sannsynlig en som passer dine behov. Hvis du er klar til å ta et valg, vil vi gjerne invitere deg over til vårt utvalg av høykvalitets gafler til trikse sparkesykler:
- Trikse sparkesykkel gafler
Sparkesykkel gafler og hjulstørrelser
Når du kjøper en ny forgaffel til sparkesykkelen din, må du alltid sørge for at den er kompatibel med hjulene. Match hjulstørrelsen når det gjelder diameter og bredde. Sørg spesielt for at hjuldiameteren ikke overstiger den største hjuldiameteren som er spesifisert for forgaffelen. I tillegg må du sørge for at bredden på hjulnavet samsvarer med eller er mindre enn gaffelens spesifiserte hjulstørrelse.
Hjuldiameter
De fleste gafler til sparkesykler er kompatible med en hjuldiameter på 110 mm, som er den vanligste hjuldiameteren. Mange gafler passer imidlertid til sparkesykkelhjul som er så store som 125 mm. Bare sørg for at hjulene dine ikke overskrider forgaffelens kapasitet, så er alt i orden.
Hvis du for eksempel bruker hjul med en diameter på 115 mm, er det viktig at du sjekker at forgaffelen din har plass til hjul i den størrelsen eller større.
Bredde på hjulkjernen
Sparkesykkel gafler er designet for å passe til hjul med spesifikke bredder, vanligvis fra 24 til 30 mm. Mellom disse finner vi sparkesykkelhjul med en bredde på 26 og 28 mm.
Ofte leveres sparkesykkelgafler med medfølgende spacere, slik at en gaffel som har plass til 30 mm brede hjul også har plass til 24, 26 og 28 mm hjul når du bruker de riktige spacerne.
Du kan montere hjul som er smalere enn den maksimale hjulnavbredden på en sparkesykkelgaffel, men hvis hjulet er bredere (f.eks. et 30 mm bredt hjul til en 24 mm bred gaffel), vil det ikke passe.
Diameter og lengde på hjulbolten på forgaffelen
De vanligste hjulboltene for sparkesykler har en diameter på 8 mm, men noen gafler er også kompatible med hjulbolter som har en diameter på 12 mm. Den vanligste kulelagerstørrelsen for sparkesykler er 608 kulelager, der den kompatible hjulbolten har en diameter på 8 mm. Forgaffler som er kompatible med 12-standarden, leveres ofte med 8 mm-adaptere slik at du også kan bruke standard 8 mm hjulbolter.
Hvilken hjulbolt som passer, avhenger av bredden på forgaffelen til sparkesykkelen din. Du trenger en hjulbolt som er minst like lang som bredden på forgaffelen, målt fra utsiden.
Hva er en 12 standard sparkesykkelgaffel?
12STD sparkesykkelgafler er designet for hjulbolter med en diameter på 12 mm. Med en så stor diameter på hjulboltene må du se etter kulelager i størrelse 6001.
Et 12-standard sparkesykkeloppsett har vanligvis større og bredere hjul. Generelt kan du forvente at 12STD trikse sparkesykkel-oppsett gir forbedret hastighet, stabilitet og holdbarhet, men disse fordelene kommer med ekstra vekt og mindre smidighet.
Mange 12 standardgafler leveres med spacere som gjør det mulig å montere 8 mm hjulbolter og vanlige 608 kulelager på forgafelen.
Hvis du konverterer til 12STD, må du være klar over at du i tillegg til 12STD-forgaffelen trenger hjul som passer til 6001 kulelager og et deck som også har plass til de større hjulene og hjulboltene. Du finner det du trenger i vårt utvalg:
Hjuloffset på sparkesykkel hjul gafler
Målt i millimeter refererer hjulforskyvning til avstanden fra midten av forgaffelens dreieakse til hjulbolten. Hjulforskyvningen, også kjent som rake, indikerer hvor mye hjulet er plassert foran forgaffelen.
Hjulforskyvningen påvirker sparkesykkelens stabilitet og smidighet i betydelig grad fordi den øker akselavstanden (avstanden mellom for- og bakhjul).
10 mm hjulforskyvning er det vanligste. Det forbedrer stabiliteten og kontrollen i det totale oppsettet, noe som gjør sparkesykkelen enklere og mer forutsigbar å styre.
Forgaffel med null offset er svært smidig og responsiv. Med null offset er forhjulet nærmere føreren, noe som gjør sparkesykkelen mer smidig og responsiv. Nose manuals er enklere å utføre med forgaffel med null offset fordi føttene er nærmere bakken, noe som gjør det lettere å holde balansen. Det er også lettere å sette fast føttene, siden en større del av hjulet egner seg til å sette seg fast.
Sparkesykkel gafler og systemer for compression
Forgaffel for SCS og HIC compression er de samme. De har en stjernemutter inne i gaffelrøret som en bolt for compression skrues inn i. Hovedforskjellen ligger i komponentene for compression som omgir gaflene: SCS bruker en SCS clamp, mens HIC bruker en HIC shim.
IHC-kompresjonsgafler har et smalere gaffelrør, noe som gjør dem ideelle for syklister som prioriterer å minimere totalvekten på oppsettet sitt. I de fleste tilfeller er IHC-gafler de letteste sparkesykkel gaflene.
- SCS sparkesykkel gafler: Standard og overdimensjonerte stenger uten slisser og overdimensjonerte eller standard SCS clamps
- HIC sparkesykkel gafler: Overdimensjonerte skinner med slisser og overdimensjonerte ikke-SCS clamps
- IHC Sparkesykkel gafler: Standard størrelse og standard størrelse ikke-SCS clamps
På ICS- og ICS-10-kompatible gafler monteres bolten for compression fra bunnen av gaflen og tres inn i en stjernemutter som er plassert på innsiden av gaffelstangen. Selv om ICS-oppsett ikke er veldig vanlige i custom-bygde sparkesykler, er de kjent for å være ekstremt lette sammenlignet med andre systemer for compression.
Hvis du er i tvil om kompatibiliteten mellom ulike gafler, kan disse guidene være til hjelp: