Kjøp av Compression til Sparkesykkel
Trikse sparkesykkel-kompresjonssystemer spiller en viktig rolle i oppsettet ditt. Compression-systemet sørger for at styret, headsettet og forgaffelen sitter ordentlig sammen. Enten du er nybegynner eller erfaren sparkesyklist på jakt etter et nytt kompresjonssett, gir denne guiden deg muligheten til å lære deg de viktigste konseptene knyttet til kompresjon på en trikse sparkesykkel.
Vi går gjennom fordeler og ulemper ved de vanligste systemene for compression, og ser nærmere på kompatibiliteten med andre deler av sparkesykkelen din. Til slutt vil du vite hvilken type compression som passer best for deg, og hvordan du får mest mulig ut av din trikse sparkesykkel.
SCS Compression
1: Bar (uten spalte) 2: Compression Bolt 3: Top Cap 4: SCS Clamp 5: C-Ring 6: Fork 7: Deck (headtube & headset)
SCS er en forkortelse for Standard Compression System. SCS-kompresjonen er verdsatt for sin styrke og enkelhet, og er det beste kompresjonssystemet for tung shredding. Med SCS får du et litt tyngre kompresjonssystem, men samtidig er SCS sannsynligvis det mest robuste kompresjonssystemet, og det er kompatibelt med både standard og oversized styrer, noe som også er en fordel.
Slik installerer du SCS Compression
Clampen festes til forgafelen ved hjelp av en innvendig bolt med en top cap som trykker ned på en kant på innsiden av clampen. Bolten for compression er gjenget inn i en starnut eller en innebygd gjenge på innsiden av forgafelen (de fleste nye SCS-gafler har innebygde gjenger). Clampen holder stangen på plass, og den strammes ved hjelp av fire bolter.
Se videoen nedenfor for å se hvordan du installerer SCS compression:
SCS-kompatible stenger
For et SCS-oppsett trenger du en stang uten en spalte i bunnen. Ellers vil stangen knekke fordi clampen bare klemmer på spalten. Du kan enten kutte stangen for å fjerne spalten, eller finne en kompatibel SCS-stangadapter for å fjerne spalten.
SCS-kompatible clamps
For SCS trenger du en SCS clamp, da systemet for compression er innebygd i clampen. Sørg for å kjøpe en clamp med en indre diameter som tilsvarer den ytre diameteren på styret - enten standard 32 mm eller 35 mm overstørrelse.
Vær oppmerksom på dette: Hvis kanten på innsiden av SCS clampen ikke er over toppen av forgaffelen, vil du ikke kunne oppnå en ordentlig forbindelse mellom clampen og forgaffelen. For å løse dette problemet kan du bruke en headset spacer for å heve posisjonen til clampen.
SCS-kompatible gafler
Alle HIC- og SCS-gafler er kompatible med SCS compression (det er ingen forskjell mellom HIC- og SCS-gafler).
HIC Compression
1. Stang 2. Compression Bolt 3. Top Cap 4. IHC-skive 5. C-ring 6. Forgaffel 7. Deck (styrerør og headset)
HIC står for Hidden Internal Compression (skjult intern kompresjon). Selv om HIC ikke er det letteste systemet for compression på sparkesykler, er det verdsatt fordi det er lettere enn SCS og relativt enkelt å montere. En ulempe med HIC er at det krever et styre med en spalte i bunnen. Denne spalten introduserer et svakhetspunkt som ikke finnes i den tyngre SCS-compressionen.
Slik installerer du HIC Compression
En HIC-shim plasseres på forgaffelen, og en bolt med top cap brukes til å presse shimsen ned på sparkesykkeldekkets styrerør, slik at gaffelen effektivt festes på plass. En clamp brukes til å stramme stangen rundt røret på forgaffelen.
Se videoen nedenfor for å se hvordan alle delene i et HIC-compression-system monteres:
HIC-kompatible stenger
HIC-kompatible styrer har en innvendig diameter på 32 mm og en utvendig diameter på 35 mm. De er laget av robuste materialer som stål eller titan. Aluminiumsstenger har en overdimensjonert ytre diameter, men en smalere indre diameter fordi det kreves ekstra tykke rør for å gjøre dem holdbare for shredding. Derfor kan du ikke bruke aluminiumsstenger på et HIC-oppsett. HIC-styrene har en spalte i bunnen.
HIC-kompatible clamps
HIC clampen din bør dekke hele lengden på spalten i styret. Når du kjøper en clamp til HIC-oppsettet ditt, bør den ha en indre diameter på 35 mm (overdimensjonert).
HIC-kompatible gafler
HIC/SCS gafler er kompatible med HIC compression-systemet.
Merk: For å løse dette problemet må du sette inn en HIC-spacer før du plasserer mellomlegget på gafelen. Denne spaceren er viktig for å oppnå tilstrekkelig compression og sikre effektiv stramming av oppsettet.
IHC Compression
1. Stang 2. Compression Bolt 3. Top Cap 4. IHC-skive 5. C-ring 6. Forgaffel 7. Deck (styrerør og headset)
IHC, eller Internal Hidden Compression, har mange likhetstrekk med HIC. En av de store fordelene med IHC-kompresjon er muligheten til å skape et lettvektsoppsett med pålitelig compression.
Den viktigste forskjellen mellom IHC og HIC er at IHC-gafler har et slankere skaft eller gaffelrør. Det slankere skaftet gjør at en IHC-forgaffel kan brukes med stenger med en indre diameter på 28 mm. Dermed kan den brukes på aluminiumsstyrer med en standard innerdiameter på 28 mm og en overdimensjonert ytterdiameter på 35 mm.
Slik installerer du IHC Compression
En IHC Compression-ring er installert i kulelageret på headsettet for å gi plass til det smalere gaffelrøret. Denne ringen eliminerer effektivt enhver bevegelse eller løshet mellom forgaffelen og kulelageret på headsettet.
Monter deretter et IHC mellomlegg på gaffelrøret, og plasser deretter en top cap på toppen av mellomlegget. Tre kompresjonsbolten inn i gjengene på innsiden av forgafelen, og når den er riktig strammet, trykker den ned på top cap'en for å etablere compression.
Se videoen nedenfor for å se hvordan du monterer IHC compression:
IHC-kompatible styrer
IHC passer til alle stenger som har en innvendig diameter på 28 mm (standard) og en spalte i bunnen.
IHC er kompatibel med alle stenger som har en standard innvendig diameter på 28 mm og en spalte i bunnen.
Hvis du har tenkt å bruke et overdimensjonert stål- eller titanstyre med en IHC compression forgaffel, trenger du en adapter for å få plass til den større innvendige diameteren.
IHC-kompatible clamps
Forsikre deg om at den indre diameteren på clampen du bruker samsvarer med den ytre diameteren på styret ditt.
IHC-kompatible gafler
IHC gafler er avgjørende for IHC compression. De har tynne aksler for å redusere vekten, og i motsetning til HIC kan en IHC-forgaffel brukes sammen med stenger med en vanlig innerdiameter på 28 mm.
Merk: IHC-shimsen bør strekke seg utover den delen av gaffelrøret som stikker ut fra styrerøret. Ellers vil du ikke kunne oppnå riktig compression. Hvis dette skjer, må du bruke en headset spacer for å sikre riktig stramming.
ICS-kompresjon
ICS, en forkortelse for Inverted/Internal Compression System, er kjent for sin lette vekt og lave pris. Sammenlignet med andre systemer for compression er ICS det systemet som krever færrest deler for å passe sammen.
Ulempene med ICS er først og fremst knyttet til installasjon og vedlikehold, som kan være noe utfordrende. Selv om det lette designet kan appellere til parkryttere med god kontroll over landingene sine, er det verdt å merke seg at ICS ikke er i nærheten av å være like holdbart som SCS.
Slik installerer du ICS Compression
Ved ICS compression går det en bolt gjennom forgafelen nedenfra. Den delen av bolten som stikker ut av forgaffelen, er gjenget inn i en stjernemutter på innsiden av styret. ICS er det systemet for compression som krever færrest deler sammenlignet med andre systemer.
Installasjonsprosessen og vedlikeholdet kan være ganske tungvint. For å justere bolten til compression må du fjerne forhjulet. Hvis du for eksempel trenger å fjerne styret, er det nødvendig å fjerne forhjulet og deretter løsne bolten for compression helt.
Se videoen nedenfor for å se hvordan du installerer ICS compression:
ICS-kompresjon
ICS compression er avhengig av en stjernemutter for å kunne sitte godt inne i stangen. På de fleste stål- og titanstangene er overflaten veldig glatt og hard, noe som gjør at en starnut lett glir ned, og dermed løsner kompresjonen. Aluminium er mykere, og starnuts sitter bedre fast i aluminiumsstenger.
Derfor anbefaler vi enten et aluminiumsjern eller et jern med en permanent innebygd starnut for ICS-kompresjon.
ICS-stenger har vanligvis en indre diameter på 28 mm og en spalte i bunnen, på samme måte som IHC- og HIC-stenger. Den ytre diameteren kan variere mellom 32 mm og 35 mm, så sørg for at clampens indre diameter samsvarer med stangens ytre diameter.
ICS-10 Compression
ICS-10 compression-systemet er svært likt standard ICS. Den eneste forskjellen er størrelsen på gjengene på bolten for compression.
ICS-10 compression bolter har M10 gjenger, mens vanlig ICS bruker M6 gjenger.
De tykkere boltene er litt mer holdbare enn de tynnere M6-boltene.
I videoen nedenfor kan du se hvordan ICS10 compression monteres:
Videoforklaring av systemer for compression
Ta en titt på denne forklaringsvideoen, fullpakket med ekspertinnsikt om compression på sparkesykkel. Her får du lære om SCS, HIC, IHC og ICS-10 kompresjonssystemer.