Kjøp av hjul til sparkesykkel
I hvert hjul sitter det 2x kulelager og 1x spacer.
Hjul lages i forskjellige materialer, dimensjoner, hardheter og utformninger samt med forskjellige kjerner.
Se illustrasjonen under:
Kjerner
- Solid core. Massiv kjerne for maksimal holdbarhet.
- Spoked core. Kjerne med hull og utskjæringer. Gjør hjulet lettere, men også mindre kraftig!
- Hollow core. Hul innside for lav vekt, samtidig som styrken opprettholdes (Ikke like sterk som solid kjerne).
- Plastic core, ikke vist på bilde. Plastkjerner holder ikke lenge og er litt fleksible.
- Honey Core, Ikke avbildet. Samme prinsipp som hulkjernen, men er enda lettere takket være de perforerte hullene.
Profiler
- Flat profile (En flat profil gir styrke til resten av hjulgummien så det ikke løsner seg fra kjernen samt gir bedre grep)
- Narrow profile (En spiss profil gir minst mulig rullemotstand og er derfor raskt)
HARDHET
- Durometer skalaen går fra 0-100a. 100a er det hardeste. De fleste hjul til sparkesykler er 85a.
- Harde hjul tar lengre tid å slite ned, de er litt glattere men også raskere.
- Myke hjul bruker kortere tid på å bli slitt ned, men de har veldig bra grip og egner seg til parks og skate-haller.
- Mange produsenter skriver ikke hvilken hardhet deres hjul er, så må man blot prøve seg frem.
MONTERING AV KULELAGER
- Det kan være vanskelig å montere lagre i et hjul. Vi har laget denne informative veiledningen: Guide til Montering av kulelager til sparkesykkel.
Tips
- Monter alltid kulelagrene slik at de er 100 % på linje med hjulets senter, ellers vil både kulelager og hjulets senter bli skadet.
- Hvis du hamrer på hjulet eller lagrene med en hammer under monteringen, bortfaller garantien og reklamasjonsretten.
- Noen hjul med flat profil passer ikke i forgaffel med spiss profil.
- Always replace your wheels when worn down, for your own safety but also, so you don't destroy the flex fender brake!
REKLAMASJON ELLER VANLIG SLITASJE?
Hjul som er produsert for å gjøre triks, utsettes ofte for ekstremt trykk og har derfor, som alle andre hjul, begrenset holdbarhet.
Hver gang du gjør spinningtriks som en tail whip eller en 360, lander du sidelengs, noe som er hardt for hjulene. Hvis dette gjentas mange ganger, kan materialet i hjulet gå i stykker eller deler av det kan bli revet av.
Så hvordan avgjør du om det kan gå som en reklamasjonssak eller om det er ødelagt på grunn av bruk?
Flate punkter
Hvis du bremser veldig hardt på sparkesykkelen og låser bremsen slik at hjulet presses mot asfalten mens du kjører, og blokkerer bakhjulet, kan det skape en såkalt "flat spot". En flat plett gir en rett linje i kurven på hjulet og gjør kjøringen humpete.
En "flat spot" er ikke en produksjonsfeil og dekkes ikke av standardgarantien. Årsaken til en "flat spot" er (feil) bruk av sparkesykkelen, da ingen hjul er hardere enn asfalt.
Dehub
Under ser du et bilde av to hjul. Det venstre hjulet, som er rimelig nytt og har mindre enn 30 % slitasje, og et helt nytt hjul (høyre hjul).
Hvis hjulet viser mer enn 40 % slitasje og uretanen er revet av eller ødelagt, men fortsatt sitter fast på navet, er det ofte ikke en produksjonsfeil.
Hvis du tror det er en produksjonsfeil på varen din, kan du se i reklamasjonsveiledningen vår hvilken informasjon du må sende oss for å starte en reklamasjon.
Gå tilbake til Samling av Trick Sparkesykkel her.
Gå tilbake til Alt om Trick Sparkesykkel her.