Kjøp av Kulelager
Er du usikker på hvilke kulelager du skal kjøpe? I denne guiden forklarer vi de viktigste uttryk, du bør kunne, og de vikgtigste elementene som avgjør kvaliteten på kulelageret. Vi forklarer også, hvilke kulelager som passer best til akkurat den måten du kjører eller skater på.
1. Kulelager generelt
Et hjul skal bruke to kulelager for at kunne rotere på hjulbolten. Kulelager kan ha en stor effekt på hastigheten og følelsen av din kjøre- eller skateopplevelse.
Uavhengig av typen kulelager skal du til enhver tid unngå å kjøre i sand, vann eller andre fuktige omgivelser, da dette forkorter holdbarheten av dine kulelager betraktelig. Regelmessig rensing og smøring av kulelagerne kan forlenge deres holdbarhet og hastighet. Du kan se hvordan du kan vedlikeholde kulelagerne dine her.
I tillegg skal man bruke en spacer, som sitter mellom kulelagerne. Dette forhindrer at kulelagerne blir ødelagt og sørger for en god rotasjon når hjulboltene er strammet. Størrelsen av spacers bestemmes av størrelsen på hjulbolten.
8 mm spacer og 6 mm spacer
Kvaliteten av kulelager er avhengig av forskjellige faktorer som:
- Materiale
- Presisjon (ABEC)
- Smøring
- Lukket eller åpen (Removable Shield)
Hvilket kulelager passer best til deg:
- Kjører eller skater du mest ute, anbefaler vi lukkede kulelager som er smurt med fett,
da disse er best til at motstå smuss & støv og krever lite eller ingen vedlikeholdelse. - Kjører eller skater du mest innne, anbefaler vi åpne kulelager, som roterer raskt og er enkle å rense.
- Vil du ha høy fart og lange turer, kan du bruke high precision kulelager smurt med olje.
Disse roterer ekstremt raskt og er enkle å rense, men smuss kan også raskere ødelegge dem.
2. Montering
Et kulelager kan normalt presses inn i hjulkjernen med håndkraft, når kulelageret er montert perfekt så er det helt plant med kjernen, dvs det sitter ikke skeivt i. Sitter det skeivt ødelegges lageret med det samme man ruller på det.
Hvis du har hjul som er laget med en metall kjerne så kan det være veldig vanskelig å montere kuglelageret. Bruk evt. en gummi hammer eller en trebjelke hvis det er nødvendig å hamre kulelagret på plass. Bruk aldri en metall hammer direkte på kulelageret!
Alternativ kan smøremiddel også hjelpe med å få lageret på plass i kjernen men husk å tørke alt overflødig smøring av.
3. Kulelager mer detaljert
Materiale
Materialet av kulelager er en av de mest avgjørende faktorer for kvalitet og holdbarhet. De fleste kulelager er laget av stål. Billige kulelager er normalt laget av presset restmetall eller herdet karbonstål. Begge typer kan ikke anbefales da de har en veldig lav holdbardhet.
Bedre kuleleager er laget av krom, titanium eller Swiss stål.
Keramiske kulelager (mest brukt i speed skating) har kuler av industriell keramikk (silicon nitride). Keramikk kuler ruster kun ytterst sjeldent og er mere holdbare enn stål.
Pris og kvalitet følger hverandre tett når man snakker om kulelager og normalt kan man stole på at de kjente merker produserer gode og holdbare kulelager.
Presisjon/ABEC
Kulelager blir kategorisert ifølge den anerkjente ABEC-spesifikasjonen. ABEC beskriver hvor bra kulelageret er til at omsette den energien, som det blir lagt på den. Jo høyere ABEC tall, jo mere presisjon, effektivitet og mulighet for hastighet får man, men det er viktig å bemerke, at ABEC tallet ellers IKKE sier noe om hvor raskt et kulelager kan rotere. ABEC tallet sier heller ikke noe om andre avgjørende faktorer, slik som presisjonen av spacerne og hjulene eller materialet. Alle kulelager faller dessuten i ABEC tall etter noe bruk.
Bemerk også, at ikke alle merker bruker ABEC tallene (f.eks. Bones) og at det finnes andre skalaer for kulelager.
ABEC står for Annular Bearing Engineering Committee.
Smøring
Kulelager kan enten bruke olje eller fett som smøring. Kulelager må aldri gå tom for smøring, da kulelageret vil smelte og mister hastighet eller blokkere helt.
- Olje: Er bra for høye hastigheter, da det er mindre motstand i selve smøringen. En tynn olje gir enda høyere hastigheter, men krever også hyppigere vedlikeholdelse.
- Fett: Er bedre til at motstå vann og smuss enn vanlig olje. Krever nesten ingen vedlikeholding, men skaper større motstand, slik at kulelagerne ikke kjører like raskt.
Bemerk: Vann kan ta bort all smøring fra ditt kulelager! Hvis det skjer og vannet tørker i lagerne, blir lagerne meget varme neste gang du bruker den, og vil muligvis smelte eller komme med mislyder. I så fall er nye kulelager på tide. I noen tilfeller, hvis du ikke har brukt kulelagerne i mellomtiden, kan de reddes ved at du tørker, renser og smører kulelagerne grundig før neste gangs bruk.
Kapper/Pakninger (Shields/Seal)
For å unngå at vann, sand og smuss kommer inn i kulelageret, brukes det ofte kapper eller pakninger på en eller begge sider av kulelageret.
- En kappe består som regel av en metallskive som er festet til ytter-ringen, og har en liten frigang til inner-ringen (også kalt et støvtett kulelager). Kulelager med kapper har en liten friksjon, og dermed høy hastighet. Derimot er kulelageret ikke så godt beskyttet mot skit og vann.
- En pakning (bilde nedenfor) består av en stålarmert gummiskive, som er festet til ytter-ringen, og som kommer ganske lett i kontakt med inner-ringen. Det gir bedre beskyttelse og nesten ingen vedlikeholdelse, men også større friksjon og dermed mindre hastighet.
4. Standarder og kulelager presisjon forklart
ABEC tallet beskriver en del faktorer. Den viktigste er rundheten (roundness) av bevegelsen av den indre ringen i kulelageret. Tabellen viser hvor store utsving som er tillatt:
Type | mm | Inches |
ABEC 1 | 0.0075 mm | (0.000295") |
ABEC 3 | 0.0050 mm | (0.000197") |
ABEC 5 | 0.0035 mm | (0.000138") |
ABEC 7 | 0.0025 mm | (0.000098") |
ABEC 9 | 0.0012 mm | (0.000047") |
Dette betyr, at jo høyere ABEC tallet er, desto mindre er avvikelsen i målene av de enkelte delene i kulelageret, hvilket betyr at mere energi er overført til hjulet.
ABEC og ILQ kulelagre kan ikke direkte sammenlignes, da ILQ er et annet merke og ABEC er en standard.
ABEC kulelagre måles på nøyaktigheten i produksjonen og ikke holbarheten eller funksjonaliteten under belastning. Twincam, produsenten av ILQ, måler kvaliteten av deres kulelagre på en skala som ligner ABEC skalaen. Men på tross av det har ILQ lagre 6 kuler, hvor ABEC lagre har 7 kuler.
For å tydeliggjøre forskjellen, er ILQ ikke en standard slik som ABEC kulelagre. ILQ skal derfor ses som ikke rated kulelagre fra en professjonell inline kulelager prodsent og er derfor ikke egnet til industriel bruk.
Bones rater ikke deres kulelagre da de er designet utelukkende til skating - disse kan derfor ikke sammenlignes med ABEC standarden.
Vanlig brukte utrytt for kulelagre og deres kapper er beskrevet nedenfor (typen av kulelageret er normalt trykket på selve kulelageret sammen med størreksen, (f.eks. 608ZZ).
Type | Explanation | Notes |
608 |
Standard kulelager |
22 mm ytre diameter 7 mm bred 8 mm innvendig diameter |
688 | Mini/Micro kulelager |
16 mm ytre diameter 5 mm bred 8 mm innvendig diameter |
Z | Kappe, 1 metalskive |
Åpen i den ene siden for enkel vedligeholdelse (husk alltid å snu den åpne siden av kulelageret inn i hjulet) |
ZZ | Kappe, 2 metalskiver |
Som regel sitter kapper montert med en liten låse-ring, som skal fjernes for at få kappene ut ved servisering. |
2RS/ RS/ RZ |
Pakning, 2 stålarmerte gummiskiver |
Pakninger sitter uten låse-ringer. Pakningen kan forsiktig vippes ut med en nål ved servicering. |
BRS | Pakning, 2 stålarmerte gummiskiver |
Pakninger sitter uten låse-ringer. Ekstra god beskyttelse mod inntrengning av vand |