Sparkesykkel compression
Sparkesykkel compression - Hvorfor er det så viktig?
Under denne kategorien vil du kunne finne compression -sett, -bolter og -konverteringssett.
Compression på sparkesykler er kort forklart møtepunktet for rør, forgaffel og deck. Man behøver et compression-sett ved bruk av forgafler uten gjenger på sitt setup. Bygger man en skreddersydd custom-triksesparkesykkel, da er toppkvalitets compression formålslaget for et slikt setup - helt nødvendig.
Når man skal velge compression til sin sparkesykkel, da bør hovedfokuset være kompatibiliteten med din forgaffel og rørene - samt dine personlige preferanser og kjørestil.
Hvilken type compression bør jeg velge til sparkesykkelen?
Et spørsmål som stilles ofte er; "Hvilken type compression bør jeg velge til sparkesykkelen?".
Alle ulike systemer mht. compression til sparkesykler har sine fordeler og ulemper. Vi har forsøkt å oppsummere ulike pluss+ og minus- med de enkelte compression-systemene. Forhåpentligvis vil du etter å ha lest denne oppsummeringen, føle deg komfortabel nok til å velge hvilken type compression du vil gå for.
For mer teknisk informasjon angående ulike compression-systemer, besøk da vår guide for hjelpevideoer i installeringsprosessen, trinn-for-trinn bruksanvisninger og detaljerte analyser av de enkelte reservedelene.
HIC-COMPRESSION
HIC er en forkortelse for Hidden Integrated Compression. Det første spesifikke systemet for compression på markedet, var HIC - og dette systemet fungerer veldig bra. HIC kommer med compression –oversized bar styrerør, -cap,
og -bolt skrudd innpå en stjernemutter som tilkobler forgaffelen. Og som navnet tilsier, så er altså HIC-compression integrert og skjult (hidden) for våre øyner. Selve HIC-systemet ble oppfunnet av RAD Scooter Parts.
+ Pluss: Ganske billig i pris, sammenlignet med andre compression-systemer for sparkesykler. Relativ lett å jobbe med samt håndtere mht. montering og demontering.
- Minus: Passer ikke til aluminiumsrør, heller ikke til standard rør. Dermed må rørene skjæres til for å kunne festes til forgaffelen. Ved slike modifiseringer så pleier ofte røret å bøye seg - t.o.m. knekke helt av, ved harde rides.
SCS-COMPRESSION
SCS står for Standard Compression System. SCS er et veldig populært system for compression og nesten alle merker i sparkesykkelens verden produserer SCS. Når man ser på SCS-compression og sammenligner det med andre systemer, så virker det ganske så simpelt. Dette er pga. at selve compression-systemet er innebygd.
SCS-compression kommer med 4 bolter. 2 for sikring av rørene, og de andre 2 er for å sikre forgaffelen.
Denne type compression er ikke kompatibel med rør som har blitt modifisert med tilskjæring - kun hvis du har en adapter.
+ Pluss: Veldig holdbart, dette er det mest sterke compression-systemet du vil kunne finne på markedet. I tillegg gir det din sparkesykkel et skikkelig råkult look. Ingen modifiseringer og tilskjæringer i rørene er nødvendig, noe som vil minimalisere sjansen for at rørene bøyer seg/ knekker over.
- Minus: SCS er det aller mest tyngste compressionsystemet på markedet, også for pengepungen din. Du vil muligens også trenge avstandsstykker for ditt headset, slik at du kan få montert det skikkelig til.
ICS (ICS10)
ICS er en forkortelse for Inverted Compression System. Dette er et gammelt compression-system som før i tiden ble brukt på BMX setups. Det har fått sitt navn pga. boltene går vertikalt inn i forgaffelen og strammes til en stjernemutter som befinner seg innpå rørene. ICS-systemet er kun kompatibelt med modifiserte tilskjærte rør i en standard størrelse. ICS er svært lettvektet og kan brukes med både stålrør og aluminiumsrør.
Ethic (sparkesykkel-merke) utviklet en ICS-forlengelse, ICS10. Forskjellen med ICS10 er at det kommer med en 10 mm bolt og stjernemutter som gjør selve systemet mye sterkere. For å kunne kjøre med ICS10, så må du være sikker på at forgaffelen passer med en større compression-bolt.
+ Pluss: ICS er et godt valg av compression-system for bruk med forgafler uten gjenger kjøpt på budsjett. Dette er et veldig lett system.
- Minus: Stjernemutteren har en tendens til å bli svak etterhvert og bøye seg ved harde rides. Og for å kunne monteres, så må rørene modifiseres og tilskjæres - noe som svekker sparkesykkelens styrke. ICS kan være litt vanskelig å installere, og du vil sannsynligvis få behov for en 28 cm (11") Unbrakonøkkel for å kunne stramme og løsne på hele systemet.
IHC
Internal Hidden Compression er et skaperverk av Blunt/Envy Scooters og er ment for å være en lettere versjon av HIC. I motsetning til de fleste compression-systemene, så er IHC innebygget i selve forgaffelen - noe som da betyr ett stykke mindre å påmontere.
IHC-systemer er kompatible med aluminiumsrør som har oversized clamps, samt standard stålrør med en standard clamp.
+ Pluss: IHC er et sterkt og svært holdbart compression-system med et dyp unbrakonøkkel-bolthode. Dette gjør det mindre sannsynlig at rytteren får selve bolten slått ut.
- Minus: Dette er forgafler som er noe mer tyngre enn det standard forgafler er, noe som skyldes at dette er en type compression som er bygget innvendig i selve systemet - men som fortsatt er lettere enn oversized stålrør brukt på HIC-compression. Rørene må være modifisert og tilskjært for at man skal kunne klare å feste clampen.